نحوه شارژ کپسول هوا مدل IR-5500

1-                 وظایف فرد پر کننده کپسول چیست ؟

مسئول سرویس دستگاه تنفسی که کپسولهای هوا را شارژ می کند در درجه اول :

باید کاملاً زیر نظر مسئول خود کار کند و تمام دستورات آن را گوش کرده و در حین کار اجرا کند

باید بداند که دستگاه تنفسی چگونه کار می کند و باید به شارژ کردن کپسول اکسیژن مدل IR-5500  وارد باشد و شرایط ایمنی آن را بداند و اطلاعات لازم در زمینه میزان هوای مجاز داخل کپسول و تست سالم بودن قسمتهای مختلف کپسول را نیز بداند و در زمینه تعمیر و تعویض کردن قسمتهای معیوب دستگاه تنفسی مهارت لازم را داشته باشد .

باید دفتر ثبتی داشته باشد که تعمیر و سرویس دستگاه تنفسی در آن ثبت شود و کپسولهای مازاد که عملیاتی نیستند و فقط به عنوان رزرو در انبار نگهداری می شوند هر سال یکبار باید بازدید و سرویس شود و تاریخهای سرویس شخصی سرویس کننده نیز باید این اطلاعات را ثبت کند و در زمان حریق های صنعتی بزرگ این افراد باید در عملیات شرکت فعال نموده و در تعویض کپسول و کنترل مانومترها به گروه عملیاتی کمکهای لازمه را برساند.

2-                خدمات فنی کپسول هوامارک 5500 چیست ؟

این کپسول دارای یک مخزن اکسیژن است که فشار هوای داخل آن 300 بار است که این اکسیژن داخل کپسول بوسیله یک شیر ابتدایی که بالای کپسول است به داخل شلنگهای خروجی هدایت می شود و از شلنگ ابتدایی این فشار هوا (300 بار) به ریگلاتور یا تنظیم کننده هوا می ورد که این ریگلاتور دارای دو قسمت است ( افزاینده و کاهنده ) که این اکسیژن خروجی از کپسول در ابتدا وارد قسمت فشار بالای ریگلاتور شده و بوسیله مجرائی  به قسمت کاهنده رفته و در قسمت کاهنده ، فشار هوای 300 بار را به 2/6 بار تبدیل می شود و به طرف ماسک هدایت می کند . قابل ذکر است  در قسمت پایین ریگلاتور یک سوپاپ اطمینان وجود دارد که اجازه نمی دهد اکسیژن بیشتر از 2/6 بار از قسمت کاهنده ریگلاتور خروج پیدا کند و زمانی این سوپاپ عمل می کند که فشار هوای داخل قسمت کاهنده به 12 بار برسد در این زمان فشار هوا سوپاپ را به صورت اتوماتیک به بیرون هدایت می کند تا فشار اضافه هوا از این طریق خارج شود و تحت هیچ شرایطی از قسمت کاهنده ریگلاتور فشار بیش از 2/6 بار خارج نمی شود پس از اینکه اکسیژن 2/6 بار از ریگلاتور خارج شد چون این فشار هوا برای استفاده انسان مناسب نمی باشد پس باید این فشار هوا هم کاهش پیدا کند.و این کاهش هوا این بار توسط آفتامات به 3 بار با 5/0 درصد تلرانس تبدیل می شود . این سه بار اکسیژن مناسب برای تنفس انسان می باشد . و در ضمن دکمه زرد رنگی بر روی آفتامات وجود دارد که اگر در حین عملیات نیاز به اکسیژن بیشتری داشتیم این دکمه را فشار می دهیم و با این کار تا 5 الی 6 بار افزایش پیدا می کند. ( مواقع ضروری خاص ) پس از آنکه اکسیژن با فشار 3 بار از آفتامات خارج شد این آفتامات که دارای چهار زائده است به وسیله این چهار زائده به ماسک نصب شده و قفل می شود و به محض وصل شدن آن به ماسک جریان اکسیژن از کپسول به ششهای انسان برای تنفس آغاز می شود . در قسمت پایینی ماسک مجراهایی برای کنترل هوای دم و بازدم وجود دارد که در قسمت ورودی اکسیژن به ماسک زمانی که با عمل دم را انجام می دهیم مجرای دم باز شده و اکسیژن به ما می رسد ولی زمانی که عمل بازدم را انجام می دهیم مجرای دم بسته شده و دو مجرای بازدم باز می شود و هوا بازدم را به بیرون از ماسک هدایت می کند . خود ماسک هم بوسیله بخشهای قابل تنظیم بر روی سر شخص استفاده کننده محکم می شود و شیشه جلوی ماسک هم زاویه دید را تا 75% برای ما ممکن می کند . در ضمن در قسمت فشار قوی ریگلاتور یک شیلنگ خارج شده و به نومتر رفته تا بوسیله آن بتوان میزان هوای موجود داخل کپسول را تشخیص داد و در کنار این مانونتر هم یک آلارم صوتی وجود دارد که هر زمان فشار هوا کمتر از 50 بار باشد این آلارم صوتی به صدا در می آید و زمانی که این آلارم به صدا در آمد ما تقریباً 10 دقیقه فرصت داریم تا از محیط آلوده به محیط امن برویم .

3-                وسایل تشکیل دهنده کمپرسور هوا چیست ؟

کمپرسور از دو قسمت اصلی به نام الکتروموتور و موتورتک سیلندر تشکیل شده است الکتروموتور در خلاف عقربه های ساعت می چرخد و موتورتک سیلندر هم در کنار آن نصب شده است . بر روی دستگاه سه فیلتر وجود دارد که یکی در قسمت بالا و دوتای دیگر هم در پایین دستگاه وجود دارد که کار هر سه تصفیه کردن هوای مکش شده در سه مرحله است . به ازای هر 1000 ساعت کار این دستگاه فیلترها نیز باید تعویض شود . در قسمت پایینی دستگاه سه شیر ( نم گیر ) وجود دارد که رطوبت و گرد و غباری که توسط سه فیلتر گرفته شده است با باز کردن این شیرها خارج می شود که پس از 15 دقیقه کار دستگاه این شیرها باید یکبار باز و سپس محکم بسته شوند . و همچنین اگر کپسول اکسیژن کاملاً خالی باشد 20 الی 25 دقیقه طول می کشد تا کپسول کاملاً شارژ شود . کپسولهای عملیاتی هیچ گاه نباید کمتراز 250 بار هوا داشته باشند اگر اینطور بود باید سریعاً شارژ شوند.. ضمناً جایی که دستگاه کمپرسور هوا قرار گرفته است باید کاملاً تراز باشد.

4-                طریقه ثبت کارهای انجام شده در دفتر ثبت ؟

شش دفتر ثبت داریم که کل عملیاتی که بر روی کپسولها انجام می دهیم در آنها ثبت می شود به صورت زیر :

دفتر ثبت شماره 1 که هر شیفت باید کلیه کارهای انجام شده روی 9 کپسول هوا عملیاتی اعم از کنترل هوای داخل آن ، سالم بودن قسمتهای مختلف و عملکرد صحیح آن چک شود و پس از تائید شخص بازدید کننده به تائید سرشیفت نیز برسد و سپس شماره کپسول و مشخصات آن داخل دفتر ثبت شماره 1 ثبت می شود.

دفتر ثبت شماره 2 : این دفتر بعد از هر عملیات یا اگر عملیاتی نباشد هر ماه یکبار 9 بالن عملیاتی چک شده و پس از سالم بودن آنها و تائید شدن آن به امضای مسئول بازدید کننده و سپس سر شیفت می رسد و مشخصات کپسولها نیز ثبت می شود.

دفتر ثبت شماره 3 : سالیانه یک بار یک بازدید کلی از دستگاههای تنفسی انجام می گیرد که کلیه قسمتهای آن یکبار چک می شود و بازدید شماره 2 روی آن انجام می شود و پس از تست و سالم بودن آن را تائید کرده و در دفتر ثبت می شود و به امضای شخص بازبین کننده و سر شیفت می رسد و همچنین اگر دستگاهی خراب شود و برای تعمیر بیاورند مشکلات و رفع اشکالاتش در این دفتر ثبت می شود.

دفتر ثبت شماره 4 : دفتر محاسبات کارکرد دستگاه تنفسی که در واقع دفتر تاییدیه کارکرد با دستگاههای تنفسی می باشد که آیتم های آن عبارتند از تاریخ استفاده از دستگاه تنفسی – شماره و نوع دستگاه تنفسی – نام و نام خانوادگی شخص استفاده کننده – فشار اولیه – فشار در زمان رسیدن به محل – تقلیل فشار در مسیر تا رسیدن به محل حریق – زمان بازکردن شیر دستگاه تنفسی – محل آتش سوزی – مدت زمان لازم جهت برگشت – مدت زمان لازم جهت برگشت در عمل – فرمان و اطلاع رسیده شده از چه کسی و چه زمانی که تمامی مراحل در آن ثبت و نگهداری می شود و این دفتر ثبت حالت عملیاتی داشته و در زمان عملیات پر می شود.

دفتر ثبت شماره 5 : دفتر تعمیرات و تعویض قطعات دستگاه تنفسی با هوای فشرده است که آیتم های آن عبارتند از تاریخ تعمیر – کجا ، نوع تعمیر و فرد تعمیر کننده – نام قطعه تعویض شده – امضاء فرد تعمیر کننده و تعویض کننده قطعه .

دفتر ثبت شماره 6 : این ژورنال مربوط به شارژ کپسولهای هوا می باشد که تاریخ شارژ و شماره سریال کپسولها و میزان هوای فشرده داخل هر کپسول در آن مشخص می باشد و پس از چک کلی دوباره به امضاء شخص شارژ کننده و سپس سر شیفت می رسد.

5-                طریقه پر کردن کپسول اکسیژن چیست ؟

برای شارژ کردن کپسولهای هوا در درجه اول بایستی کلیه مقررات ایمنی مربوط به شارژ کپسول را رعایت کنیم و سپس کار شارژ را آغاز کنیم. در ابتدا که برای شارژ کپسول اقدام می کنیم باید به سراغ گیژ روغن موتور کمپرسور رفته و روغن آن را چک کنیم و پس از اطمینان کمپرسور را به مدت 3 الی 5 دقیقه روشن کرده و خاموش می کنیم تا روغن موجود در موتور به تمامی قسمتهای آن رسیده و سپس آن را خاموش می کنیم . و شارژ کردن کپسول بعد از این اقدام انجام می شود و به این صورت است که ما به طور هم زمان می توانیم با یک کمپرسور دو کپسول را شارژ کنیم ولی توصیه می شود بیشتر از یک کپسول شارژ نشود . ما در ابتدا کپسولی را که می خواهیم شارژ کنیم آورده و سپس شیلنگ و کوپلینگ مخصوص شارژ را آورده و به کپسول وصل نموده و مانومتر آن را طوری قرار می دهیم که زاویه دید کافی داشته باشیم و شیر تخلیه زیر مانومتر را هم سفت می کنیم که هوای شارژ یا هوای کپسول از آن قسمت خارج نشود و سپس دستگاه کمپرسور را روشن کرده ضمناً قبل از روشن کردن دستگاه حتماً باید شیر کپسول را باز کرده تا هوا بتواند به راحتی وارد کپسول شود . اگر پس از چند ثانیه شروع به شارژ کرد که عیبی ندارد در غیر اینصورت باید دستگاه را خاموش کرد و دید از کجا اکسیژن خارج می شود و رفع عیب کرد و دوباره دستگاه را روشن کرد تا شارژ شود و زمانی که فشار هوای داخل کپسول به 330 بار رسید دستگاه را خاموش کرده شیر کپسول را بسته و برای خارج کردن شیلنگ و کوپلینگ مخصوص شارژ کمی شیر تخلیه زیر مانومتر را باز کرده تا هوای داخل شیلنگ خارج شود و سپس شلنگ را خارج نموده و کپسول بعدی را شارژ می کنیم.

نکته : بعد از 30 دقیقه کار دستگاه باید 30 دقیقه استراحت به آن دهیم. بعد از 15 دقیقه کار دستگاه شیرهای نم گیر را باز کرده تا رطوبت و گردوغبار گرفته شده را خارج کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد